3. příklad anotace - Osobnostně sociální rozvoj učitele
OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ ROZVOJ,
VZDĚLÁVACÍ A VÝCHOVNÝ STYL UČITELE
8 h., 16 h., 24 h., 40 h., 80 h.
Jakým stylem žáky vedeme? Zastavme se a reflektujme svá učitelská nastavení.
V každodenní práci se někdy příliš silně zaměřujeme na dosažení stanovených výstupů, na výkon, řešíme skluz oproti tematickému plánu... Občas kvůli tomu zapomínáme na procesy a vztahy, jež mladého člověka též významně formují – a my přitom máme možnost svým vystupováním ve škole, komunikací, vedením, příklady a modelováním zralých vzorů chování velice silně žáky ovlivňovat.
Vzdělávací program nabízí témata, kterými chceme učitele vrátit ke gruntu kantořiny, vyvolat v nich sebereflexi jejich práce a plánování, co si nechají ve svém učitelském rejstříku jako dobré a fungující, nad čím zapřemýšlí, co upraví a co nového se naučí – aby byli třídě plné individualit užiteční.
Vzdělávací program se zčásti opírá i o projekt Etické výchovy Roche Olivara a Ladislava Lencze a jejich pojetí výchovného stylu.
Všechny moduly probíhají formou minivýkladů, sdílení učitelských praxí, analýz, co z učitelova chování může plynout pro žáka (změna úhlu pohledu) a plánování dalších kroků v realitě učitelů.
Obecně:
Kurs má široký tematický záběr a chce podpořit učitele v jejich každodenní práci s dětmi/žáky.
V rámci zaměření na osobnostní a sociální rozvoj pedagogických pracovníků bude důraz kladen především na zvýšení pedagogických, didaktických, expresívních a organizačních schopností a schopnost sebereflexe.
Kurs bude vedený interaktivní formou. Kombinuje teoretické části a praktické, zážitkové části. Každé téma zahrnuje teoretický vstup a následně nácvik technik a nástrojů prohlubujících vybavenost a dovednosti učitele, práci s modelovými situacemi, sdílení účastnických kazuistik i příkladů dobré praxe.
Kurs obsahuje následující témata:
Osobnostní rozvoj:
-
Sebepoznání, sebereflexe (znalost slabých a silných stránek)
-
Prevence syndromu vyhoření
Sociální rozvoj:
-
Komunikační dovednosti
-
Řešení problému
-
Prezentační dovednosti
Rámcová témata 40hodinového programu:
-
SEBEPOZNÁNÍ, SEBEREFLEXE (znalost slabých a silných stránek):
Role učitele
Základní didaktické principy práce s dětmi/žáky
Balanční kruh – jak jsme spokojeni s úrovní našich dílčích učitelských činností
Kompetenční model učitele - jak pracovat s kompetenčními modely
Sebereflexe učitele jako základní učitelská dovednost ovlivňující jeho práci navenek
Na čem jako učitelé stojíme – osobní kvality učitele
Výchovný styl učitele
-
KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Efektivní komunikace
Aktivní naslouchání
Hodnotící zpětná vazba, popisná zpětná vazba, zpětná vazba „3+1“
Test komunikačních dovedností
Chvála – ocenění, popisný jazyk
-
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
Konflikt, jeho příčiny, definice a způsoby, jak s nimi zacházet a jak je řešit
Preferované styly při zvládání obtížných situací (transakční analýza)
„Žralok test“ na preferované postoje a styly jednání v konfliktních situacích
Zlaté pravidlo konfliktu
C, D)
Koučovací a mentorské techniky využitelné v práci učitele (GROW model…)
Styly chování učitele-rodiče-dítěte (pasivní, agresivní, asertivní)
Partnerská komunikace s rodičem + jak komunikovat s konfliktními rodiči
Nácvik asertivních technik
Test asertivity
Jak naše schopnost empatie ovlivňuje naši komunikaci s okolím – test empatie
-
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Proč záleží na úvodu a závěru
Základní pravidla, přesvědčivá prezentace; neverbální podpora projevu
Co všechno lze očekávat, na co se připravit; nestandardní situace
Jak upoutat pozornost posluchačů
Zklidňující techniky
-
PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ
Stresory v práci učitele
Prevence syndromu vyhoření
Pozitivní přístup učitele
Postup práce se stresem (jak zacházet s vlastní energií, aby zbyly síly na celý školní rok)
Lektor průběžně reaguje na potřeby účastníků a zařazuje do programu dílčí témata, která z průběhu semináře vyplývají jako účastnicky preferovaná.
Kurs
- Podpoří pedagogy ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově.
- Předá a zprostředkuje teoretické poznatky z oblasti osobnostně sociálního rozvoje.
- Formou modelových lekcí předvede učitelům příklady dobré praxe.
- Umožní účastníkům vyzkoušet si část činností prakticky zážitkovou formou.
- Vede účastníky k analýze a reflexi zažitého.
- Nabídne účastníkům možnost porovnání vlastní školní reality s kursovými idejemi a na tomto základě je vede k sebereflexi jejich práce a plánování změn.
- Podpoří účastnická sdílení kazuistik a příkladů dobré praxe směřující k rozvoji pedagogů.
Účastníci kursu:
-
Hledají souvislosti mezi svojí učitelskou praxí a kursovými činnostmi.
-
Reflektují postupy a modelové situace, pojmenovávají jejich pozitiva i rizika v kontextu své školy.
-
Doplňují metody, nástroje a postupy kursu svými vlastními náměty, adaptacemi, variantami.
-
Plánují případné změny ve své školní práci.