Jdi na obsah Jdi na menu
 


MENTORING

V rámci ŠABLON I a II pro MŠ a ZŠ a pro SŠ a VOŠ nabízíme školám realizaci seminářů zaměřených na čtenářskou gramotnost, mentoring, osobnostně sociální rozvoj učitele, v rámci inkluze na téma formativní hodnocení. Kromě seminářů též podporujeme profesní rozvoj pedagogů prostřednictvím mentoringu/koučinku.

NABÍZÍME:

a) PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ ZŠ PROSTŘEDNICTVÍM 

    MENTORINGU/KOUČINGU   (lze hradit ze Šablon II - 2.II/13)

V rámci této služby dojíždí externí mentor během jednoho školního roku 10x na školu a na ní   spolupracuje se třemi učiteli (1 šablona), případně šesti učiteli (2 šablony), eventuálně s více učiteli. Pokaždé realizuje společné dvouhodinové setkání a jedno individuální hodinové setkání (= v případě jedné šablony). Podporuje při tom profesní či osobnostní růst učitelů, pomáhá jim stanovovat si jasné cíle profesního rozvoje, podporuje je v jejich cestě k nim, poskytuje jim zpětnou vazbu, umožňuje jim podívat se na svoji situaci z více úhlů pohledu.

Podle začínajícího zájmu základních škol o tuto službu se odkrývá zajímavá příležitost nakombinovat spolu dvě ze šablon: 

     a) lektorské proškolení celého či části učitelského sboru v některém tématu (nejčastěji ve formativním hodnocení, případně ve čtenářské gramotnosti - 16, 24, 32 hodin)                                       

     b) následný profesní rozvoj pedagogů prostřednictvím mentoringu/koučinku (nejčastěji se jedná o několik vybraných učitelů - jádro učitelského sboru - a jejich podporu směrem k intenzivnější a promyšlenější implementaci toho předchozího tématu, v němž byl proškolen větší sbor)                

                                                                                                                     

V této kombinaci dvou ze šablon vidíme šanci na zvýšení systematičnosti, a tím i efektivity podpory vybraného tématu na škole.

b) POŘÁDÁNÍ  KURSŮ MENTORINGU  (lze hradit ze Šablon I)

      - akreditované máme kursy v rozsahu 4, 8, 10, 24, 32, 40, 56 a 80 hodin

(V poslední době jsme vedli například kurs mentoringu pro Fond dalšího vzdělávání Praha, ZŠ Holešov, ZŠ Čakovice, ZŠ Tišnov, SSŠ Brno, Educo Krnov, TOP Priority Hradec Králové...)

c) SLUŽBY  EXTERNÍHO  MENTORA  NA  VAŠÍ    ŠKOLE

      - mentoring s jedním učitelem trvá většinou jedno pololetí. Osvědčuje se nám 1-2 setkání měsíčně (to ale hodně závisí na zadání od vedení školy, na učitelových cílech a dalších proměnných).

(V poslední době jsme pracovali jako externí mentoři např. na ZŠ Plhov, ZŠ Velké Němčice, ZŠ Suchdol u Kutné Hory, ZŠ Velké Meziříčí, Gymnázium Třebíč)

 

.................................................................

 

Mentoring je způsob vedení zaměstnanců, metoda, která funguje na principu rozvíjení učitele (mentee) zkušenějším mentorem. Základní funkcí mentoringu je tedy podpora profesního rozvoje a specifických kompetencí. Mentor je pomocníkem,  průvodcem,  znalcem procesu mentoringu a této znalosti využívá k tomu, aby pomáhal menteemu v osobnostním růstu a sebepřekračování. Mentoring nehledá chyby a co učitel neumí. Sleduje, co učitel umí, a na to navazuje další dovednosti.
 
Mentor sleduje menteeho při jeho práci a podává mu nezávislou analýzu kvality pedagogické práce spojenou s následným mentoringem. Výhodou tohoto postupu je nezatížený, nový a objektivnější pohled zvenčí. Mentor krok po kroku sleduje potřeby, zájmy a cíle pedagoga a pracuje s ním tak, aby práce ve třídě byla pro něj snazší, příjemnější, efektivnější a výsledky kvalitnější. Tím získá nejen učitel, jeho kolegové a vedení školy, ale především žáci.
 
 
Učitel, který prošel mentoringem, může sám být kvalitní oporou svému nejistému nebo začínajícímu kolegovi, popřípadě bude  i vhodným kandidátem na školního, interního mentora.
 
Mentor s učitelem komunikuje ne o problému, nýbrž o kontextu učení. (Nejde o hledání problémů, mentor tedy není někým, kdo „čeká na telefonu“ a na požádání přijde poradit a uhasit, co je třeba. Jde o společné zmapování kompetenčního učitelova stavu, vytyčení směrů a cílů jeho dalšího vývoje a jeho realizace s následným vyhodnocováním.)
 
Mentoring má odkrývat nevědomé i vědomé nekompetentnosti učitele a posouvat je do nevědomé kompetentnosti.
 
Co dělají mentoři pro mentee
·         Nabízejí podnětné nápady
·         Pomáhají zvýšit sebevědomí
·         Podněcují profesionální chování
·         Konfrontují negativní chování a postoje
·         Učí příkladem
·         Umožňují růst výkonů
·         Vysvětlují fungování organizace
·         Stojí na straně svých mentee v kritických situacích
·         Nabízejí odborné a zkušené rady
·         Podněcují k dosažení stanovených cílů
·         Pomáhají v kariéře
 
Koučováním rozvíjíme obecné kompetence, mentoringem specifické (ve školství to znamená pedagogické) kompetence.

  

 

 

 

Příspěvky

Článek z časopisu Rodina a škola

 
31. 1. 2018 | Rubrika: MENTORING

Příklad anotace kursu mentoringu na 32 hodin

 
31. 1. 2018 | Rubrika: MENTORING
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>