Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pětilístek

 

PĚTILÍSTEK
 
 
Využití metody
 
Metoda využívaná v rámci evokace či reflexe. Požaduje po žákovi syntézu jeho vědomostí a názorů. Podporuje žákovu dovednost stručně a výstižně informace shrnout, vybrat to nepod-statnější a nejtypičtější. Může plnit i roli hodnotící. Žák píše text na základě jasných kritérií.
 
Popis metody
 
Pětilístek je vlastně pětiřádková "básnička", která vyžaduje stručné slučování informací.
·        Zadáme téma, o němž budeme psát.
·        Žáci píší samostatně pětilístek podle následující šablony:
 
1/ První řádek je jednoslovný popis námětu = téma  
______
2/ Druhý řádek odpovídá dvěma slovy na otázku: Jaké je téma? (obvykle dvě přídavná jména).                
______ ______
3/ Třetí řádek vyjadřuje třemi slovesy děj/činnost tématu.                                    
______ ______ ______
4/ Čtvrtý řádek je věta o čtyřech slovech (sloveso může chybět).                                                     
 ______ ______ ______ ______
5/ Poslední řádek je jednoslovná asociace nebo synonymum k tématu.
______
 
·        Žáci mohou dál pokračovat prací ve dvojicích či větších skupinách – a vytvářet v nich společné verze pětilístků. (Zdůvodňují, porovnávají, argumentují, hledají kompromisy, přeformulovávají, revidují…)
 
Reflexe, komentáře
 
·        Není cílem vytvořit jeden „správný“ pětilístek za celou třídu.
·        Metoda Pětilístek se ujala na českých školách ze všech metod kritického myšlení nejsnadněji. Je to pravděpodobně v její nenáročnosti na učitelovu přípravu, na čas v hodině i na vedení práce touto metodou.
 
 
Zdroj:
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Rozvíjíme kritické myšlení.
Příručka II. Praha: Kritické myšlení, 1997.
 
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz
 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>