Jdi na obsah Jdi na menu
 


Volné psaní

 

VOLNÉ PSANÍ
 
 
Využití metody
 
Volné psaní je metoda sloužící k evokaci či reflexi.
Umožňuje psát ve větách a souvětích vše, co nás k zadanému tématu napadá – a nezabývat se při tom jakýmikoli obsahovými (Je to vhodná-nevhodná myšlenka?), formálními (Je to dost odborné? Je to, co píši, opravdu dopis, vypravování…?) či pravopisnými (Mám to pravopisně správně? normami. Nepíšeme pro vytříbený výsledek, ale pro uspořádávání myšlenek a nalézání souvislostí, které umožní chvilka soustředěného myšlení, pro učení se.
 
Popis metody
 
Žákům předem vysvětlíme, co je čeká a co z jejich činnosti může a nemůže vyplynout:
Budou psát po celý, předem určený čas (nejčastěji 3-4 minuty).
Budou psát na svůj volný papír, který nebudou muset nikomu ukazovat a ani jej odevzdávat.
 
Zásady volného psaní:
ü Polož pero na papír, začni psát a po vymezenou dobu je nezdvihej.
ü Piš souvislý text, ne jen jednotlivá slova, hesla, body.
ü Piš po celou dobu vše, co tě k tématu napadá. Snaž se u tématu udržet.
ü Pokud nevíš, jak pokračovat, klidně napiš cokoli, co tě v tu chvíli napadá. (Můžeš třeba jen vytvářet perem linku délkově úměrnou tomuto času.)
ü Nevracej se, nevylepšuj, neopravuj, piš stále dál.
ü Nezabývej se pravopisem - pokud to bude třeba, bude na něj čas později.
 
Po volném psaní je dobré pokračovat nějakou dobrovolnou formou jeho sdílení:
-          Můžeme žáky požádat, aby si svá volná psaní navzájem přečetli ve dvojicích (nemají si vyměňovat texty).
-          Můžeme následně žáky požádat o veřejné přečtení před celou třídou.
 
Reflexe, komentáře
 
·         Volné psaní rád kombinuji s metodou KOSTKA.
 
 
 
Zdroj:
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Rozvíjíme kritické myšlení. Příručka II. Praha: Kritické myšlení, 1997.
 
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz
 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>