Jdi na obsah Jdi na menu
 


DVOJITÝ ZÁPISNÍK

 

 
DVOJITÝ ZÁPISNÍK
 
Využití metody
 
Metoda (někdy též označovaná jako PODVOJNÝ ZÁPISNÍK) dobře využitelná ve fázi uvědomění si významu nových informací. Žák písemně a v celých větách reaguje na čtený text. Propojuje jej se svými vědomostmi, otázkami, asociacemi, domněnkami – se sebou – a zaujímá k němu stanoviska.
Metodou je možné pracovat s libovolně dlouhými texty, vhodná je i pro celé knihy. Ideální je dělat si poznámky již v průběhu čtení, nikoli až po něm.
Vede žáky k přemýšlení nad textem a k formulování jejich vztahu k přečtenému.
Dvojitý zápisník používáme hlavně při práci s krásnou literaturou a publicistickým stylem. Lze jej nicméně využít na celý záběr souvislých textů.
  
Popis metody
 
1.      Učitel rozdá žákům text a požádá je, aby si při individuálním čtení textu vybrali několik částí, které jim přijdou zajímavé, přitažlivé, překvapivé, chtějí je komentovat nebo k tomu vědí víc. Je dobré, když žákům sdělí nějaký minimální očekávaný počet těchto částí.
2.      Souběžně si žáci svisle rozdělí stranu sešitu na dva oddíly:
·         Do levé části si žáci zapisují (formou citací) z přečteného textu ty části (pasáže, věty, myšlenky i jednotlivá slova), které je zaujaly - a chtějí si je ve druhém oddílu nějak komentovat.
·         Do pravé části zápisníku žák zapisuje své komentáře. Učitel žáky pobízí, aby bez obav zaznamenali vlastní nápady, názory a postřehy, které se jim zrodí v hlavě, aby si poznamenávali všechno, co může žákovo porozumění tématu někam posunout. (Žáci mohou psát své souhlasné i nesouhlasné komentáře, zpřesňují, pokládají otázky, formulují hypotézy, píší své tužby i povzdechy, svá shrnutí, doplnění, zobecnění i konkrétní příklady…)
3.      Učitel pracuje souběžně s třídou- také čte text, také přepisuje výpisky, také zapisuje do pravého sloupce své komentáře.
 
 
VARIANTA:
A)    Žáci si své výpisky píší na malé kartičky + na druhou stranu si pak zapisují své komentáře.
B)    Text dostanou žáci již připravený na práci touto metodou: zabírá jen levou polovinu stránky a pravá je volná. Žák během čtení zatrhává pasáže, které jej něčím zaujaly, a do prostoru vpravo vpisuje na příslušný řádek své komentáře.
 
 
Reflexe, komentáře
 
Pokud je to první práce žáků s dvojitým zápisníkem, může být dobré napsat na tabuli během zadání práce možné začátky jejich komentářů:
"Toto slovo mi připomnělo..."
„U této věty mě napadlo..."
"Vzpomínám si..."
"Už jsem slyšel..."
"Možná toho člověka napadlo..."
"Možná mu letělo hlavou..."
"V této chvíli se asi cítil/a..."
"Nesouhlasím..."
"Neumím si představit..."
"Kdybych byl na místě této postavy..."
"Tato situace mi připadá..."
"Když porovnám jednotlivé příběhy..."
(Ve chvíli, kdy si žáci nebudou vědět rady s formulací vlastního komentáře, je mohou takové formulace začátků dobře nasměrovat. Navíc jsou to formulace, které se snaží být postavené z pozice čtenáře - což může žákovi pomoci nesklouznout do obecností.)
 
 
Zdroj:
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Další strategie k rozvíjení kritického myšlení. Příručka III. Praha: Kritické myšlení, 2007. 
 
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz
 

 

 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>