Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ano - ne

 

ANO - NE
 
 
 
Využití metody
 
Diskusní metoda určená pro práci s textem. Vzhledem k jednotlivým činnostem v průběhu metody prochází všemi fázemi E – U – R.
 
 
Popis metody
 
 
 
Evokace:
1.      Učitel rozdá žákům tabulku se sadou výroků a dalšími třemi sloupečky.
2.      Žáci si samostatně přečtou tvrzení v tabulce a rozhodnou se, zda jsou podle nich pravdivá či nikoliv. Svoji odpověď zapíší do sloupečku „Před čtením“. Učitel poté může zmapovat rozptyl žákovských odpovědí. (Záměrem je sdílet větší či menší různost odpovědí u jednotlivých výroků. Nejde mu o jakékoli vyhodnocování správnosti.)
 
Uvědomění si významu nových informací:
3.      Žáci si samostatně přečtou text, odloží jej, vrátí se k tabulce a do sloupce „Po čtení“ zapíší, zda jsou tvrzení pravdivá či nikoliv (bez souběžného vracení se k textu). Učitel může zmapovat například počet změněných odpovědí, které žáci ve své tabulce mají.
 
Reflexe:
4.      Učitel společně se žáky prochází jednotlivé výroky a žáci, již s pomocí textu, hledají pro své odpovědi ano – ne důkazy v textu, diskutují o nich. Někteří se v té chvíli ubezpečí o své odpovědi v prostředním sloupečku – a do pravého si ji jen přepíší. Někteří se pomocí důkazů z textu rozhodnou pro změnu své minulé odpovědi.
 
Příklad:

 
 
Před čtením
Po čtení
Doloženo z textu
1. Ječmen, žito, pšenice, oves patří mezi obiloviny.
 
ano - ne
ano - ne
ano - ne
2. Obiloviny jsou opylovány hmyzem.
 
ano - ne
ano - ne
ano - ne

 
 
 
Reflexe, komentáře
 
·         Běžně začínám s menším počtem výroků, spíše kratším textem a nastavením, kdy výroky a text na sebe jednoznačně nasedají bez sebemenších pochybností o jednoznačné odpovědi.
·         U třídy, která už zkušenosti s metodou má, mohu časem formulovat výroky tak, aby pro ně žáci mohli v textu najít více opor, popř. aby nebyly v textu zodpovězeny zcela jednoznačně. Tím je možné nastartovat diskusi, při níž žáci aktivně promýšlejí, porovnávají různé informace, hypotézy…, to vše s odkazy k textu (formulačně si osahávají téma dané výrokem). Může se i stát, že někteří žáci si u takových výroků do pravého sloupečku zapíší odpověď ano - a někteří žáci ne. (Nejde o jednotnost výsledku, ale o jejich vlastní vyhodnocení na základě shromážděných indicií.)
·         Tedy: Na rozdíl od např. různých testovacích zadání, která vyžadují jednu jedinou správnou odpověď (žák při opravování testu není přítomen, a tudíž nemá možnost svoji odpověď vysvětlit a zdůvodnit), u metody Ano-ne je různorodost odpovědí žáků možná (jde o diskusní metodu, při níž má žák možnost okamžitě svá tvrzení a odpovědi vysvětlit a doložit).
·         Velmi často žáci zjišťují, že by uvítali ještě další informační zdroje, které by jim umožnily například i celotřídní shodu (pokud silně pociťují její potřebu).
 
 
 
 
 
 
Zdroj:
Zatím nezjištěný. Ale pracuji na tom.
 
 
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz
 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>